Pentagram 800.gif

Pentagram (grč. πεντάγραμμος, lat. pentagrammum) je petokraka zvijezda koja se sastoji od pet ravnih linija. Pentagram simbolizira četiri fizička elementa tj. zemlju, vazduh, vatru i vodu,  duh. Zavisno od načina crtanja tj. kojim potezom počinjemo njegovo crtanje govorimo o prizivajućem ili tjerajućem pentagramu.

To je paganski vjerski simbol koji je jedan od najstarijih simbola na Zemlji i poznato je da je korišten već 4000 godina božansku boginju 

Simbol pentagrama često se koristi u magijskim obredima. Pentagrami se ucrtavaju unutar magijskog kruga, na talismanima, kao i na magovoj odjeći.[1] S jednim krakom okrenutim prema gore simbolizuje prirodu, odnosno mikrokosmos. S dva krakaprema gore predstavlja Sotonu i takav pentagram koristi se u sotonističkim  i crnomagijskim obredima.[2]

Pentagram se koristi i kao simbol nekih neopoganskih pokreta, poput Wicce, ali i kod masona. Pentagram nepravilnog oblika, s izdužena dva kraka okrenuta prema dole, jedan je od simbola Bahá'í religije. [3]

Istorija[uredi | uredi izvor]

Ovaj simbolički geometrijski lik s tri isprepletena istostranična  trougla  javlja se još u antici na spomenicima u Africi i Maloj Aziji. Predstavljao je pet planeta (Merkur, Veneru, Mars, Jupiter i Saturn)[4], a tumačio se kao simbol vječnosti. Smatra se da su ga sljedbenici grčkog mističnog filozofa Pitagore (o. 582.-o. 496. pne) prvi počeli su ga koristiti kao magični simbol[5]  Grci su ga prvo nazivali higija ("zdravlje"), zbog njegovih sdavršenih geometrijskih proporcija, a kasnije je bio poznat i pod nazivom pentalfa, jer izgleda kao da se sastoji od pet grafema prvog slova grčkog alfabeta alfa (α).

U srednjem vijeku korišten je u magijske svrhe, a kao ukras upotrebljavali su ga umjetnici i graditelji, a nalazimo ga i na kovanom novcu. Upotrebu pentagrama popularizirao je u XVI vijeku njemački okultist i filozof Heinrich Cornelius Agrippa (1486.-1535.) u svom djelu De occulta philosophiagdje je prikazao crtež ljudskog tijela položenog na pentagramu na čijim se vrhovima nalaze astrološki simboli pet planeta, što simbolizuje hermetičko načelo kako gore, tako dolje, kako dolje, tako gore.[6]

U kršćanstvu se koristio i tumačio kao simbol pet Isusovih rana, zbog čega se isprva koristio kao talisman za tjeranje "đavolskih sila", dok se u engleskoj tradiciji tumačio kao simbol pet kršćanskih otajstava (navještenje, rođenje, uskrsnuće, Kristovo uzašašće i Marijino uznesenje).

Obrnuti pentagram je sotonistički simbol, koji je prvi uveo Eliphas Levi (1810.-1875.) kao razlikovni prikaz u odnosu na uspravni pentagram. Za sotoniste je to simbol palih anđela, neposlušnosti i pobune protiv Boga.[7]

Geometrija[uredi | uredi izvor]

Pentagram je najjednostavniji regularni poligon zvijezda. Sadrži deset tačaka (pet tačaka zvijezde i pet tačaka unutrašnjeg petougla) i petnaest linijskih segmenata (duži).

Pentagram.jpg

sa slike dobijamo sistem od 7 jednačina [8]

čija su rješenja

što daje zlatni odnos

Pentagram1-0.jpg

ovo je zlatni odnos, odnosnokraci pentagrama su zlatni trouglovi

Površina pentagrama je

Reference[uredi | uredi izvor]

  1. Havens, Nigel, Tradicija čarobnjaštva, str. 44.
  2. Knight, Thomas H., Magija, str. 15.
  3. Effendi Shoghi, Directives from the Guardian, Hawaii Bahá'í Publishing Trust (1973.), str. 52
  4. Iolar, Paganizam u teoriji i praksi, Knjiga treća, Obredi i simboli, str. 334
  5. Pentagram
  6. Iolar, Paganizam u teoriji i praksi, Knjiga treća, Obredi i simboli, str. 335.
  7. Iolar, Paganizam u teoriji i praksi, Knjiga treća, Obredi i simboli, str 336.
  8. Weisstein, Eric W Pentagram